London, Canada

>> Cia <<
 
Hej!
I söndags fixade jag och Tonje våra skolkort som även funkar som busskort och bibliotekskort och sånt där man behöver identifiera sig på skolan. Har inte riktigt tagit tummen ur och fixat ett i Umeå än hehe men det känns bra att ha ett här. Det tar ungefär 20 min att gå till mitten av skolområdet och det tråkigaste som finns är att transportera sig någonstans till fots. Så busskortet lär bli använt en hel del. Efter vi fixat det åkte vi till Walmart för att handla lite nödvändigheter, bla en glödlampa och jajjemen pappa, det var LED! Som jag skrivit tidigare så åkte Tonje till förrådet i Umeå där jag förvarar lägenhetens grejer, inte allt, och hämtade min bankdosa så jag bjöd på middag på Texas Lone Star på kvällen.
 
Igår gick jag på off-campus-välkomnande på skolan, det är för alla som inte bor i korridor på skolan. Både utbytesstudenter och kanadensiska. Där visade de vår dans, även de på campus har en också. Vi fick se cheerleadinglaget och skolans band, det kändes väldigt amerikansk och roligt att se. Efter det gick vi iväg med äldrekursarna som håller i orientation(nollning) denna vecka och de kallas soph, "saaff". De som börjar universitet kallas sophomores så det kommer väl därifrån. Sedan fick vi pizza och vi fick även prata lite mer med Sophs. De får inte dricka alkohol på hela veckan pga 80% av de nya studenterna är under 19 år, vilket är gränsen i Kanada, så de är till för att ta hand om de nya. Väldigt strikt jämfört med Sverige, men så har de bara en vecka också. Eftersom ingen av oss utbytesstudenter går första året fixade de en egen liten facebookgrupp för oss och soph så att de kan prata öppet om allt och tipsa om bl.a. barer vilket de inte får göra för de nya. Jag köpte armband för denna orientation week men insåg idag att det inte är för mig riktigt, det är någon konsert och liknande för de små som börjar så jag och Tonje gick och lämnade tillbaka våra. Det är första gången de gett pengarna tillbaka för de armbanden men de förstod oss när vi berättade att det inte var för oss.
 
På kvällen hade Tonjes korridor fest så jag tog bussen dit i spöregnet. Tonje har två roomies från Frankrike och en från Kanada. Fransyskorna är galet festsugna konstant och de är gärna mest högljudda också... Vi drog sen ner till en bar på stan. Det var Labor day igår så det var väldigt mycket folk på stan. De kanadensiska tjejerna har otroligt lite kläder på sig när de går ut, jag och Tonje är lite oroliga över hur Halloween kommer vara haha.
 
Idag träffades vi på skolan, fixade refund på armbanden och sen gick vi till byggnaden för datavetenskap. Kolla nedan för att se vilket häftig byggnad. Vi tänkte fråga om jag fick byta labbdag till Tonjes dag istället men den kursen var helt full. 1700 studenter läser tydligen den kursen under året och den är väldigt populär. Vid 5-tiden träffade vi vår Peer guide, det är som Buddy i Umeå. En person från skolan som tar hand om en grupp utbytesstudenter, fixar lite roliga grejer och där kan man träffa andra utbytesstudenter också. Efter det tog vi bussen till Masonville mall, det mallet jag bor typ 5 min ifrån. Vi åt middag och tog en tur på Forever 21 och Victorias secret. 
 
Nu har jag träffat två av mina roomies också, Michelle och Shannon. Båda är från Kanada och vekar vara hur sköna som helst. De är båda 21 år och går Health och sen tror jag att Shannon sa Business-nånting. Här kommer lite bilder från de senaste dagarna.
 

 
Turisten själv utanför söndagsrestaurangen.
 
Poutine är tydligen något man måste prova i Kanada. Det är pommes med en maaaassa brunsås och ost i. Det var inte särskilt gott, inte ens en gnutta bbq i den. Tonje åt knappt någonting och servitören frågade om det inte var något för henne. Och nej, det var det inte. Så nu har Tonje förolämpat Kanada haha.
 
 
Juice/smoothiebar på campus, mums!
 
Middlesex College, där vi kommer ha någon datakurs.
 
 
 
Otroligt cool byggnad, det ser inte lika häftigt ut på bild dock.
 
 
Detta är inne i International and graduate affairs building där vi mötte vår peer guide, också häftigt. Campus är väldigt fint och tydligen så är ekonomibyggnaden riktigt häftig. Får ta kort på den någon dag när man går förbi också.
 
Dagens shopping som ser ut att gå i samma färgmönster.. ännu en gång :D En nesseccär och solglasögon från Forever 21 och typ kroppsspray från Victorias secret.

Kommentarer:

1 Carola:

Pampiga byggnader kul o se lite annorlunda!
Härligt o komma igång spännand hoppas det är bra kuser.
Kram 👍🏻

Svar: Första vill vi redan byta bort haha! :D
idabroad.blogg.se

2 Pappa:

LED, bra val.
Pommes och brunsås verkar inte vara så gott. 😖
Förkyld igen?

Svar: Nää inte direkt.Vadå igen, var längesen nu :)
idabroad.blogg.se

3 Lisa:

Skönt att du är på plats. 😊 Hoppas du får en häftig termin!

Svar: tack, hoppas jag med :D
idabroad.blogg.se

Kommentera här: