29 november 2017

 
>> Cia <<
 
Hej!
Måste bara börja berätta om gårdagen som bjöd på sol och 16 grader, 28 november. Jag är fortfarande lite i chock men det var härligt! Var ett tag sedan jag uppdaterade och mamma tyckte det var dags. Jag och Tonje blev bjuden på internationell frukost av skolans rektor, då gick jag och vice rektor, eller president som de kallar det, runt och minglade lite med alla. Båda verkar jättetrevliga så det var kul. De hade ett varsitt tal och sen tvingade jag med Tonje upp med presidenten och ta kort. Sån chans får man bara en gång i livet! Hehe. 
 
En vecka efter vi var ute och åt så var det dags för min födelsedagsfest hemma för kompisar och roomies. Då hade jag förberett med lite svenska midsommarlekar och lite frågesportfrågor. Shannon och Oeishi sa att det var riktigt roligt så tur att det uppskattades med svensk fest. Kortfilmer på tre av dem finns nedanför. Det var en förfest och sen gick vi ut. Förra måndagen var vi till Molly Blooms där de har karaoke varje vecka, det var spännande att se! Alla möjliga gick upp och sjöng, även de jag var där med men jag stod bekvämt i publiken och tittade på. 
 
Det har även varit black friday här och det är som man hör om det. Jag har upplevt det en gång tidigare när jag var au pair i USA men då var vi på ett köpcenter där det knappt var nå folk. Nu i fredags var jag till Masonville och det var sjukt mycket folk där. I en sminkaffär, Mac, så fick de inte plats mer fler än vad som redan fanns där. Gick någon timme innan jag tröttnade, varit sjuk i halsen/bröstet senaste veckan så orkade inte längre. Så konstigt, jag brukar bli förkyld i huvudet/näsan men det stannade i halsen nu, hostar fortarande. Iallafall så köpte jag en tröja, en t-shirt, en skjorta och parfym och bh på Victorias secret. Det var mycket rea, många gånger över 50% och det gör mig väldigt glad inombords. Jag hann med att internetshoppa lite också, aimns sportbyxor var på 70% och det var de knallrosa som är underbart fina.
 
Annars knallar skolan på, har just nu 3 inlämningar kvar innan föreläsningstiden är över och det är dags för finalsplugg. Blandade känslor, man vill bli av med allt plugg nu men samtidigt vill man inte riktigt lämna Kanada, men också så vill man ju hem till jul och familj/vänner och hem till Umeå. Japp pappa, HEM till Umeå. Vi har en programmeringslab kvar som ska in på söndag och här funkar det så att du måste få 50% i kursen för att klara den. Då är labbarna 35%, sluttentan 50% och midterm 15%. Nailar du alltså hela tentan och får alla rätt får 50% i kursen så behöver man inte göra nå labbar. Men det hade jag inte planerat, hittills har jag fått full pott på alla labbar men det är den sista som är störst. Har nu 80/140 poäng på labbarna, vilket ger mig ungfär 20% av stora hela. Klarade midtermen och halva är då 7.5%, vilket ger mig 27.5% av slutbetyget innan sluttentan och sista labben. Skulle alltså rent hypotetiskt sätt kunna strunta i den eftersom man måste ha 50% på sluttentan för att klara kursen men det är ju inte så bra. Det är dock en helt orimligt stor labb vi fått som vi ska göra under 3 veckor, till och med datanördarna i kursen sa idag att det är orimligt. Labb 3 och 4 var en sida var i ett program och labb 5 är nu att koppla ihop dem PLUS helt sjukt mycket mer utökad funktionalitet. Dessutom gav läraren ut denna ihopkoppling någon dag efter att jag och Tonje kämpat ihop det själva, det pratade vi om med han och tror sen att han insåg hur konstigt det blev. Jaja, vi investerar inför framtiden iallafall!
 
Helgen som var pluggade jag nästan hela helgen, många stora projekt på G och alla som jag brukar hänga med var borta. Det gjorde inte så mycket, lugn helg bara. Nu i helgen är det house party hos oss på fredag, det ska bli kul! Bara 3 veckor kvar innan man drar från London så får ta vara på tiden. Vi har en final 17:e och två st 18:e så morgonen den 19:e åker jag och Tonje till Toronto och lämnar London för gott. Får se om fler utbytesstudenter hänger på men vi har bokat vårat iallafall. OCH det bästa, den 19:e har vi bokat biljetter till Toronto Maple Leafs - Caroline Hurricanes Wohoooo!! Det ska bli riktigt kul att kolla på, en riktigt nhl-match!! Såklart kollar man ju lite hur de ligger till i serien så att man vet vilket mål vi ska sitta vid, karma på oss om Toronto åker på stordäng nu....
 
Jajja, här kommer lite bilder och en film med massa småfilmer i en. Småfilmerna är från:
En film från finvädret och coola byggnaden idag
Jultröjsavdelningen i en affär på black friday haha
3 filmer från min fest
En tjej som red på tjuren när vi var på födelsedagsmiddagen
 
Ha det bra!
 
 
Presidenten och fansen.
 
 
 
  
 
 
 
 
Julgranen i köpcentrumet. 
 
Julfint på Molly Blooms. 
 
I huset där vi har foto, Visual Art Building, har de en 3D-skrivare som skapat detta!
 
Finns en pub på skolan och igår var en internationell student där från australien och spelade så vi passade på att chilla lite med Londonbryggt. 
 
 Hiss-selfie 
 
Karaoke!!
 
 Detta mina vänner är Archie, han är en terapihund som tröstar stressade studenter i dessa tider då alla har fullt upp med skola. Hans sällskap är tydligen också ångestdämpande, hur bra är inte det? Jag och Tonje bara smälte när han gick förbi och bara var tvungen att mysa lite. Ägaren visste inte vart han skulle så vi tog tillfället i akt medans han väntade på någon som skulle visa vägen.
 
 

Kommentarer:

1 Pappa:

Så vissa frotterar sej med högdjuren. 😄
Hoppas det blir en bra match. 😃
Så kul att du kommer HEM till Norrsundet.23 dagar kvar. 🎉

Svar: Jaa hoppas jag med! Näänää :D
idabroad.blogg.se

2 Carola:

Kul full fart där ser jag, kul att de uppmärksammar er studenter från andra länder. 👍🏻
Tur som får gå på NHL hochey vilken upplevelse 🏒 ni får njuta nu då snart är ni hemma 🛩

Svar: Jaa Hockeyn ska bli riktigt kul att se :D wohoo!
idabroad.blogg.se

Kommentera här: