Toronto

>> Cia <<
 
Hej!
 
Tänkte slänga upp ett sista inlägg från Kanada som blir uppdelat i två, nu är jag hemma igen men har inte bloggat om min och Tonjes weekend till Toronto än så det måste ju ske. De två resterande tentorna skrev jag på måndagen och på tisdagmorgon stack vi till Toronto. Mediatentan gick helt okej men Webtech ska bli spännande att se, jag har verkligen ingen aning om hur det gick. Det är ganska sjukt att International Office räknar kurserna i Kanada som 6 hp bara för att terminen är kortare, men i själva verket har vi nästan dubbelt så många föreläsningar i varje kurs. Vilket betyder en hel del mer innehåll och tentorna blir rätt stora. Jaja, skolan är över och jag njuter av ett pluggfritt jullov. Det första på några år och ingen tenta som väntar i januari. 
 
När vi kom till Toronto ubrade vi till vårt Air BnB och vi trodde ju att vi kommit fel när vi först såg var ingången, men som tur var det ändå rätt mysigt innanför. Kolla bilderna nedan så får ni se vad jag pratar om. Vi lämnade av väskorna och gick direkt för att äta lite lunch och för att se NHL-MATCH!! En av de häftigaste upplevelserna i mitt liv, Tonje sa redan innan matchen börjat när vi väntade i arenan att det var värt pengarna. Det är väldigt dyra biljetter så inget man gör jätteofta, de som vi köpte var nästan högst upp och kostade 800kr. Det var så häftigt att uppleva stämningen i hallen och vi lyckades även pricka in matchen som var samma dag som deras hundraårsdag. För 100 år sedan hette de Toronto Arenas och de hade till och med tröjor med den gamla designen. Vi var lite sugna på att köpa en varsin matchtröja men i shopen kostar den 1500kr så vi skippade det. Det var också häftigt att Toronto vann med 8-1 så många mål och väldigt glada människor. Just eftersom att det var 100-årsjubileum så var det mycket extragrejer att man ibland glömde av matchen. De kastade bland annat tröjor till publiken, intervjuade gamla spelare och lite annat. Det var alltid små barn som fick matchtröjorna dock, storlek XL.... 
 
På kvällen åkte vi till Cheesecake Factory som jag sett att de öppnat upp i ett köpcenter en bit från centrum. Jag var tvungen att dra med Tonje dit, maten är gudomligt god! Där måste man ställa sig på kö när man kommer dit så det gjorde vi direkt, vi fick vänta två timmar så då passade vi på att julhandla lite. Vi båda åt en varsin steak som var rätt god faktiskt. Efteråt köpte vi med en varsin cheesecake hem men den orkade vi inte förrän dagen efter. På onsdagen körde vi en turistdag, man kunde köpa ett turisthäfte med entrebiljett till fem grejer för priset av 2.5 så vi tjänade på det när vi skulle besöka tre st. Vi började med Ripley's aquarium, lite mysigt att gå omkring och kolla på fiskar där. Efter det åt vi lunch och spontanade oss in på bryggeriet bredvid akvariumet. Vi tänkte gå till CN tower i skymningen för att få både ljusa och mörka bilder så då kunde vi lika gärna gå in och smaka en varsin Steam Whistle-öl. Den var inget särskilt måste jag säga. När vi var klar där så åkte vi upp i CN tower, bara för att det var jul så fick vi åka upp extra högt till 133:e våningen, annars "bara" 100:e. Det blev alltså 447m upp i luften, också väldigt häftigt. På kvällen åkte vi faktiskt till China Town för att äta lite god mat, Tonje hade sett förr att de hade mycket massage på olika ställen där för rätt billig penning så vi spontanade lite in på en sån. Det blev fotmassage 30 min och rygg/nackmassage 30 min. Jag fick en man och Tonje en kvinna, vi frågade efter fotmassagen om vi kunde byta då jag inte gillar hård massage och Tonje älskar det men de fattade knappt vad vi sa och sa sen "no switch". Så man fick väl stå ut då haha. Sen promenerade vi hem till våra cheesecakes och kollade på en film i sängen, en liten myskväll. Stan tuned för nästa inlägg!
 
Bilder från akvariumet:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bilder från CN Tower:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lite filmsnuttar från hockeyn:
 
 

Kommentarer:

1 Pappa:

Mysigt med alla fiskar.
Det var ju lite högt upp. Huvaligen.
Imorgon får vi se en bättre match. 😃

Svar: Inget slår NHL-matchen!! :D
idabroad.blogg.se

Kommentera här: