Ännu en vecka har passerat

>> Cia <<
 
Hej!
Ännu en vecka har gått här i USA vilket betyder att jag åker till Kanada om 1.5v. Har kollat flyg och bussar till och flygen är tre gånger så dyra som bussar, så det får bli en nattbuss till Toronto på 10h och sedan vidare till London därifrån som tar 2h. Just nu ser det ut som att jag åker onsdagkväll 30 aug och skolan börjar sen 7 aug. Jag står i kö på några kurser och jag hoppas att jag har chansen att komma in på någon av dem. När jag och Tonje, en tjej i klassen som ska studera på samma universitet i Kanada som mig, sökte kurser fick vi "Approved" på en hel del men då förstod vi inte att vi skulle behöva "Enrolla" kurserna också så vissa kurser blev fulla rätt snabbt och vi fick ta lite vad som blev över och de som det fortfarande fanns platser kvar på.
 
De fyra kurser som jag ska läsa i Kanada just nu är:
Philosophy - Understanding science
Computer science - Multimedia and communication 1
Computer science - software tools and programming
Media, Information &Technoculture - Navigating our media landscape
 
Den första är lite flum och har inte riktigt med det jag pluggar att göra men jag vill inte ha för mycket skolarbete att göra där borta så att jag inte kan uppleva Kanada. Denna är något jag tog för att kunna ha fyra färdiga kurser på schemat. De två mellersta kurserna kan vara något liknande som jag pluggat redan, det verkar vara det men ändå intressant att få djupare kunskap. Alla kurskoder börjar på 1 eller två vilket betyder första eller andra året, tror jag, kan vara andra och tredje också. Den sista kan nog vara lite rolig också, om sociala medier. Är det intressant att veta så kan jag kopiera skolans beskrivning av kurserna och lägga upp här.
 
Denna vecka har Charlotte haft ridning 9-13 varje dag och Madison ingenting, eller på torsdag hade hon pingis och trumpetlektion. Det brukar bli gym för mig på sen eftermiddag när Renée inte jobbar lika intensivt och det är ganska skönt med en liten paus. Jag hittade ett gym, som min värdpappa går på, för 15 dollar per månad. Jag betalade 20 dollar för att jag bara skulle stanna en månad, vilket är 160kr. Väldigt värt! Iksu i Umeå är 2-3 gånger dyrare... På fredagen åkte vi till stugan och kom hem idag, söndag. Där hade vi besök av Renées en gammal klasskompis och hennes man. Jag och Madison spelade lite biljard och guitar hero och sen chillade vi en del. Jag borde nästan lägga upp mer matbilder här, vissa maträtter som Renée lagar är typiskt amerikansk. Som tex har vi ätit amerikanska pannkakor med lönnsirap, corn bread och french toast casserole(gryta men en typ av söt frukost i detta fall). Den sista var otroligt god, det lagade gästerna förra helgen och det innebär baguettebitar som läggs i en långpanna, ha på ägg och grädde och låt det stå över natten. Innan gräddning så ha på brunsocker, nötter, mjölk, vanilj och lite kanel och in i ugnen.
 
Dagens händelse dock!!! Jag har köpt en iPhone SE vilket är en iPhone 6s i femmans storlek och den är i roséguld. Min 5s har jag haft i 3.5 år och den har blivit ganska seg och batteritiden är inte den bästa även fast jag bytt batteriet en gång. Jag ville också inte känna mig tvungen att ta med systemkameran överallt för att få fina bilder och denna kamera är mycket bättre, förra mobilens kamera var katastrofal. Här kommer lite random bilder för att visa något roligt. Bilderna är tagna med gamla mobilen så från och med efter detta inlägg blir det bättre kvalla.
 
Jag förra helgen när jag plockade blåbär längst vattnet, ståendes på paddleboarden. Buskarna syns lite svagt i bakgrunden, de är alltså stora buskar, inte något litet blåbärsris som i Sverige.
 
Huvudet på en snapping turtle som Madison och Ben fångat förr.
På väg till stugan i fredags stannade vi till på en godisaffär där de har säkert över 100 sorters godis i tunnor. 
 
Nere vid bryggan vid stugan, ser fram emot att ta bättre bilder härifrån.
 
Renées gamla klasskompis kom och hälsade på och hon var inte direkt diskret som vad hon gillade.
 
Här är min Harry igen, han är så söt. Nu ligger han här i sängen med mig och sover, efter att han tjatat lite nere på att vi ska gå och lägga oss.
 
Tog en sväng ner downtown här som är ett kvarter ifrån där jag bor. En affär med maaaassa prylar besökte jag och ägaren berättade att de nu haft affären i 45 år. Det fanns allt möjligt där och dessa tekannor hittade jag. De två närmast till vänster är tekannor som står i koppen, därav två handtag. Jag gillar dock den till höger mest och köper man någon av dem får man lådan på köpet. Jag är lite kluven vilken jag ska köpa, så gör plats i resväskan mamma och pappa, ni kommer få med en tekanna hem haha :D
 
Min nya ädelsten!
 
Första bilden med nya telefonen, har höga förväntningar på den.

Kommentarer:

1 Carola:

Du behövde nog ha en ny telefon 👍🏻

Svar: Oooohja!
idabroad.blogg.se

2 Pappa:

För gooooo han Harry. Sorg igen när du åker.

Svar: Jaa :(
idabroad.blogg.se

3 Carola:

Jätte fina tekannor!
Får tänka, på resväskan då 🤣

Svar: Hehe jaa det tycker jag!
idabroad.blogg.se

4 Carola:

Inga bilder på nlåbären?

Svar: Nää, de var inte nå speciellt stora :)
idabroad.blogg.se

5 Mattias:

Dricker du vin? :)

Svar: Haha svar ja!
idabroad.blogg.se

6 Pappa:

Plurrade du? Hoppas jag. 🤣

Svar: Näänää :D
idabroad.blogg.se

Kommentera här: