Toronto del 2

>> Cia <<
 
Hej!
Dagen då vi åkte hem till Sverige, fredag 22a december. Hyresvärden hade fixat fram en våg till oss, väldigt snällt. Vi packade på och de nästan knökfulla väskorna som vi hade skulle till slut vägas. Jag fick ta med mig 23 kg och Tonje 20, hon nailade sin på prick 20kg men jag fick 26kg. Då var det redan kört så gick och köpte lite kanadensisk lönnsirap att ta med hem haha. Jag hade ändå inte så mycket plats kvar i väskan då vi shoppat redan också men finns det hjärterum så. Efter vi ställt väskorna i hallen tog vi en uber till Casa Loma, som betyder Hill House. Det är ett stort hus, nästan som ett kungahus, som byggdes i början av 1900-talet till finansiären Sir Henry Mill Pellatt. Nu är det ett museum och landmärke och det var verkligen ett dåtida lyxhus. Där gick vi omkring och kollade lite, upp i båda tornen, kollade på en oklar is-show och våningen om krig. När vi kände att vi sett det, som de turister vi är, så tog vi en uber hem igen. Tonje tipsade om en app som heter Foursquare där man kan recensera turistattraktioner, lunchställen, nattklubbar, barer, restauranger och sånt för att sen lättare kunna bestämma vart man ska gå och äta. Där syns det hur dyr en restaurang är, betyget och kommentarer. Med hjälp av den appen gick vi in på ett mexikanskt ställe där jag åt en quesadille, älska ost, och Tonje tog en burrito. Det var ganska mycket mat så vi hade båda ett mellanmål till senare.
 
Efter 15 tog vi en uber till tågstationen, därifrån går det ett direkttåg till flygplatsen som tog kanske 20 min, det gick rätt snabbt. Tonjes tåg gick vid 18 och mitt vid 20 men jag tänkte att jag häckar hellre på flygplatsen och får sällskap dit än någon annanstans. Vid incheckningsdisken tyckte han som jobbade där att min carry on var för stor, den var kanske liiiite bombat full, men jag sa att jag alltid haft den med på planet och det har inte varit något problem förr. Han frågade om jag kunde flytta om lite grejer i väskorna och få den stora, som nu var runt 28 kg hehe, ner till 23 så fick jag checka in båda gratis. Jag sa bara nej direkt, fanns ingen chans. När jag sen sa att om den lilla ska checkas in måste jag flytta runt lite till ryggsäcken men då blev han tyst och bara knappade. Jag sa också att jag vet att jag måste betala övervikt. Fick då mitt boardingpass och han sa att jag var klar. Det visade sig att han skrev aldrig in vikten på min väska och satte inte ens på ett Heavy-papper så att de som bär vet om att den var tung. Det var väldigt oklart.
 
När jag sen skulle kolla på sittplatsnumret stod det bara "SBY" och jag gick fram till någon och frågade vad det betydde. De visste inte och jag kunde inte få en plats förrän högst en timme innan boarding. Där satt jag, rätt orolig över att inte komma hem i tid till jul, och visste inte om jag skulle få en plats på planet. Till slut så hade de fixat en plats och det var inte bara min det var strul med, de ropade upp ganska många i högtalaren som fick nya boardingpasses. Till Island, 5 h, satt jag mellan två personer där ena skulle ha hela armstöder nästan hela resan, det var otroligt drygt. Hon fattade inte ens när jag som typiskt svensk försöker visa lite att jag kan inte dra ihop mig mer och puttar lite på hennes arm. Näe, den ligger kvar! Nuförtiden har de också börjat ta betalt för mat på flygen, det trodde jag att man skulle få men jag köpte den billigaste mackan istället, med bara ost och skinka. Det fick duga! En timme var jag på Island innan jag klev på nästa plan som tog 3 h, då sov jag nog en del då det gick rätt snabbt. Väl framme på Arlanda skulle jag ta min väska men kände att den släpade lite väl mycket och såg sen att ett helt hjul var borta. Jag fick en liten spricka på väg till busstationen i London som kanske hjälpte till men hur kan ett helt hjul bara ramla bort..? Anmälde det på flygplatsen och de frågade om jag ville ha en ny väska där men jag har en likadan blå hemma redan så nu har jag skickat in och frågat om ersättning istället. Brorsan och hans tjej kom och hämtade mig på flygplatsen, väldigt snällt, och sen körde vi hem till Norrsundet. 
 
Det har varit så mysigt att hänga hemma lite, även fast antibiotikakuren som jag fick i Kanada inte hjälpte för mina halsmandlar så nu lider jag vidare och låter det gå över av sig själv. Jag ser också fram emot att träffa alla i Umeå igen, ett halvår borta var perfekt. Jag åker upp nästa vecka med pappa, vi ska ta med ALLA grejer jag har här hemma, sjukt mycket, och vi ska även hämta det jag har i förrådet i Umeå. 
 
Kanada har varit kung och jag skulle rekommendera University of Western Ontario, alla vet vilken skola "Western" är, till att och även att åka på utlandsstudier. Tack för mig! Här kommer de sista bilderna.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Torn 1.
 
 
 
 
 
 
Torn 2 och ett kort på torn 1.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Redo för hemfärd med sin nya mössa!

Kommentarer:

1 Carola:

så grymt mycket du fått uppleva där borta o att du är nöjd med året där 👍🏻
Härligt att få ha dig hemma igen ett tag ❤️

Svar: Jaaa!Vetcha he :D
idabroad.blogg.se

2 Pappa:

Just det ja, ”HEM till Norrsundet”. 😄

Svar: "Hem" å hälsa på :D
idabroad.blogg.se

Kommentera här: