Tjejhelg dag 1

Hej!
Nu var det ett tag sedan jag skrev men det händer inte alltför mycket intressant. Förrän nu! VI var sju tjejer, två från Frankrike, tre från Holland och jag och Tonje, som hyrde bil över helgen. Vi hyrde en stuga uppe i området Northern Bruce Peninsula där det finns flera nationalparker att vandra i. Det är som en stor udde i sjön Lake Huron. Kusten är väldigt högt över vattnet på vissa ställen och det får ni se på bilderna längre ner. Efter min och Tonjes lektion på fredagen åkte vi och hämtade bilen och sedan alla tjejer. Enligt google maps skulle det ta 3 h och 20 min dit och på vägen stannade vi och handlade inför helgen också. Vi var otroligt hungriga när vi väl kom dit så det blev mat direkt. Coucous med massa grönsaker. Vi gjorde lite eld med grenar och vedträn som vi hittade, grillplatsen finns också på bilderna, jättemysigt när alla kunde sitta runtom.

På lördagen tog vi oss mot nationalparken för att vandra lite. Där besökte vi overheading point, som betyder att det är som ett stenblock som går ut mot vattnet där det inte finns något det sitter fast i precis under. Lite svårt att förklara men kolla bilderna. Sedan fortsatte vandringen mot The Grotto, grottan alltså hehe. Äntligen fick vi bada, det har varit så otroligt varmt att vandra och även om det var flera grader mindre än London så var det ändå varmt. Jag tror att det var runt 27 grader under dagarna. Vid grottan bytte vi om och tog på oss badkläder, vattnet är så klart att det ser inte djupt ut alls men det var det. I grottan kunde man simma direkt ut genom att dyka ner några meter men det var ganska långt ner. Vi kunde se ljuset komma in utifrån iallafall vilket var häftigt. Vattnt var nog en ungefär 17 grader så inte så varmt, men väldigt svalkande.

Enligt någon telefon så hade vi bara gått 4 km men då var det kuperat och på stora stenar vid stranden så vi fick vår motion ändå. Det är så populärt att åka dit att man bara får parkera 4 h, det var nästan vad det tog för oss att ta oss runt och sen tillbaka på stigarna och med en badpaus.

När vi kom hem tog några en varsin kajak på en tur medan jag och Tonje åkte iväg för att leta ett bra ställe för att titta på solnedgången på. Efter lite skogsvandring genom väldigt tät skog så hittade vi en tomt där ingen byggt hus, med skylten ”No trespassing” och det stranden var precis mot solen. Innan middagen åkte vi tillbaka dit för att ta lite kort och njuta, solnedgångar är en stor favorit. Vi var väldigt tysta så inte grannarna skulle höra oss och allt gick prima. Sen chillade vi resten av kvällen, redo för en ny dag sedan.

Från London i söder till Northern Bruce Peninsula.

Lite bilder från stugan och gården. Det var två små sovrum, ett litet vardagsrum och ett kök så inte jättemycket plats men tur att vi kunde vara ute mycket.

Eftersom parken hade speciella tider, 12-16, för att besöka den i olika omgångar tog vi en tur till en annan strand först.

Agathe och Tonje.

Första stoppet i nationalparken, på overheading point.

Härlig bild på Judith.

Grottan, dit in kunde man simma också.

Stranden där vi badade sen.

Solnedgången.

Agathe, Michelle och Tonje.