Helg

>> Cia <<
 
Första riktiga skolveckan är nu avklarad och jag är också helt klar med valet av kurser. Det har varit mycket fram och tillbaka med kurserna och labbar som krockat och en kurs är helt full och då går det inte ens att byta labbar. Den kursen har 400 studenter uppdelat på två grupper så vi är ett stort gäng i den föreläsningssalen. De kurser som jag valt och med lite info kommer här:
 
Multimedia and communication
This course explores the use of different types of media (e.g., text, images, sound, animation) to convey ideas and facilitate interaction. Topics include the design and use of a range of software tools for media creation and editing, covering image, sound, animation and video. This knowledge will be applied to authoring web sites.
 
Web technology
Technologies, protocols and architectures of the Internet. From HTML, XML, JavaScript and related technologies and to web services technologies such as WSDL, SOAP, UDDI, REST and AJAX. We will also look at semantic web, business implications of these protocols as well as legal, ethical and social issues surrounding these technologies.
 
Introduction to digital photography
An introduction to the basic techniques, theory and practice in photography. 
 
Navigating our media landscape, media culture
Media permeate every nook and cranny of our daily lives. This course examines how we use media to shape our world through social networking, advertising and branding, activism and politics, privacy and surveillance, celebrity and entertainment culture, sounds and music, representation and identity, and global news and media.
 
Det kändes lite omöjligt ibland att kunna få till schemat och känna sig nöjd men jag tror på det här. Eftersom jag läste huten i somras behöver jag bara läsa fyra kursr här, vilket är otroligt skönt. Man kan ju inte plugga hela tiden. Det ska också bli kul att få hålla på mycket med photoshop, det ingår i två av kurserna, photography och multimedia. Det råkade sig nu att Tonje och jag har exakt samma schema med labbar och allting men vi har ju samma intresse och då blir det ju att vi läser samma kurser. Vi lyckades flörta in henne på photography som var full, anledningen till att det bara fanns 25 platser var att det bara finns 25 datorer i datasalen, som för övrigt är 25 st iMacs(!!!!). Tonje har photoshop på sin dator så vi frågade om hon kan få vara med och använda sin egen dator, vilket gick prima! Mamma och pappa, iMacs är "stationära" appledatorer, inte laptops alltså. Här måste man gå på labbarna och de vill inte ens att man ska göra klart dem hemma, de vill att alla ska sitta tillsammans och lära sig det. Man får också procent på labbar, tenta, deltenta, quizar och sånt och bara av att man dyker upp så har man alltså större chans att klara kursen. Då får man en del av sina procent där. Skönt att slippa filosofin också, den var så otroligt flum och det kändes som att kursen gick ut på att bestämma om vetenskapsartiklar är äkta eller fejk. 
 
Jag har bara varit en gång på gymmet än så länge men nu är jag nästan helt frisk så att jag kan börja träna igen. Jag är lite rädd att träna när jag är förkyld nuförtiden för att mina redan enorma halsmandlar blir större och ibland lite ömma när jag är sjuk. Jag vill inte att det ska hända igen att jag bara kan få i mig vätska för att de är så stora och förra gången åt jag maxdos av både ipren och alvedon i en vecka pga smärtan.
 
Ikväll har jag och mina roomies house party med red cups och beerpong här. Vi har bjudit in massa kompisar så det kommer nog bli riktigt kul. Eller jaa, jag känner ju inte många av de jag bjudit in haha men kommer att lära känna dem iallafall. Nästa helg är vi 7 tjejer som planerat att åka till ett naturreservat, hyra stuga och grilla marshmallows. Det ska bli mysigt. Vi tänkte hyra bil och nu när man äntligen är 25 så behöver man inte betala extra för att man är för liten. Det blir jag som är chauffören, kanske lika bra när jag ändå kört mest här borta. Här kommer lite bilder, enjoy!
 
Här är mitt schema i höst.
 
Sådan cool byggnad, datadepartmentet.
 
Pumpkin spice frappuccino. Den har varit väldigt hypad på senaste tiden och alla är överlyckliga över att den är tillbaka på menyn på Starbucks. Jag är inte jätteförtjust i pepparkakor och den smakade som Annas pepparkakor man kan köpa i en röd burk. Men helt okej ändå!
 
 
 
 
Min roomie Shannon.
 
Omotiverad till att laga mat så det blir ofta sallad med keso.
 
 
 

Kommentarer:

1 Pappa:

Det var en hel del att plugga. Fattar det mesta, tror jag. 😄
Sju personer till helgen. Hyra en stor bil då. Ett sånt kackel det ska bli. 🤣

Svar: Jaa det är det! Det kommer bli kul :D
idabroad.blogg.se

2 Carola:

Bra att du fått ihop schemat iaf ser väl bra ut!
Kul o planera för fritiden också åka iväg lite! 👍🏻
Ha det bra 💞

Svar: Jaa äntligen! Nästa helg ska bli kul :) <3
idabroad.blogg.se

Kommentera här: