Kanada wohoo

>> Cia <<

Hej!
Nu är jag äntligen framme i Kanada! Eller egentligen kom jag fram igår, torsdag, vid 15-tiden. Ingen av mina fyra roomies har kommit hit än så det är lite tomt i huset. Helt okej hus, radhus, jag tror att det kan bli riktigt kul här och skönt att inte behöva vara själv på ett sätt. Tonje bor på campus och vi har fått höra av andra studenter att de som bor på campus hänger med resten därifrån och de utanför för sig. Så nu kan vi hänga med alla när vi har en på varje ställe. Märks att jag inte vant mig vid nya boendet, jag drömde att jag blev instängd i ett kolsvart labyrinthus och jag vet inte om jag ropade högt eller i sömnen "Please come back". Jag vaknade helt när jag stod i rummet utanför mitt vid pingisbordet i panik innan jag insåg att det är ju här jag bor haha. Det var lite läskigt, hoppas på en bättre natt nu och jag ska sova med öppen dörr. Jag har inga fönster så jag tror att det var en orsak till att jag kände mig instängd.

Resan gick rätt bra. 22.30 gick bussen från New York City. När jag skulle kliva på, jag var nästan först i kön, så hade jag biljetten NYC-Buffalo på ena sidan av pappret och Buffalo-Toronto på andra och var då tvungen att springa iväg och skriva ut nya eftersom han ville ha hela pappret. Han var inte särskilt trevlig busschauffören, han sa också att han åker när han är klar och väntar inte på någon. Som tur hann jag fixa det och kom på bussen i tid. Jag sov en hel del av den resan och det var skönt. Vi anlände till buffalo vid 05.30 och sedan gick nästa buss vid 06. Nästan direkt fick vi alla kliva av igen för att ta oss igenom tullen där jag fick visa försäkringspapper, pass och skolintyg. Han var dock riktigt skön, sa att det är en riktig festskola haha. Jag sa sen innan jag gick att jag ska försöka att inte festa för hårt och fick svaret "Man kan göra både, det är roligast".

Vi kom sen till Toronto vid 09 och ställde mig direkt i kön för att boka bussen till London. Jag fick vänta till 12.30 så jag låste in min megaväska och gick bl.a. och växlade lite pengar. Bussresan till London tog 2h 20min. Jag tog en taxi till huset och det är en bara kod för att komma in, skönt att slippa ha en nyckel att kunna tappa bort. Nästan direkt gick jag iväg till köpcentrumet, som ligger 5 min bort till fots, väldigt gött! Där köpte jag nödvändigheter och jag gick också till en mataffär för att köpa lite så att jag klarar mig i några dagar. Det var en helt sjukt dyr mataffär men som tur köpte jag inte jättemycket där, tänkte att jag letar på en billigare sen efter att jag kollat runt lite. Handlade också handdukar på Jysk för att kunna ta en dusch.

Idag packade jag upp mina väskor och åt gröt till frukost/lunch. Jag råkade koka över mjölk och vattenblandningen tre gånger så då har man provat kökets alla fyra plattor. Hehe. Jag tror att plattorna blir otroligt mycket varmare här och det gick så snabbt. Gröten är fullkorn och med google translate "stålskär havre". Det är  whole wheat steel cut oats. Renée gjorde den gröten i stugan och det var väldigt gott, är ingen grötfantast annars. Med lite honung på och frukt i så blir det riktigt mums. På eftermiddagen mötte jag upp Tonje på skolan som äntligen anlänt. För de som inte vet så är Tonje 23 år och vi går i samma klass Vi gick till International and affairs building för att få lite information och en mapp med massa papper och info. De berättade lite om allt möjligt bra att veta, ska kolla igenom mappen mer imorgon. Vi tog en buss till köpcentret nära mig för att fixa nödvändigheter till Tonje. Vad vi inte märkte som turisterna vi är så gick vi förbi 2 hållplatser för att sedan ställe oss vid den tredje haha. Vi frågade även en kille på vägen och bara följde hans direktioner. Jajja, vi lär ju inte göra om alla våra misstag, förhoppningsvis. Jag insåg att jag har det väldigt bra här i mitt boende utanför campus, ca 20 min promenad till mitten av universitet men det går också bussar. Vi har köpt busskort, det ingår i skolavgiften. Jag betalar hälften jämfört med Tonje för boende, har alla köks/städgrejer redan, sängkläder och kudde/täcke fanns här också. Allt detta måste hon köpte men det går ju att gå ihop med hennes 3 roomies sen när de kommer. Hon har dock eget rum, som hon idag sa att såg ut som ett fängelserum haha. Sa att hon borde skriva här också så det kanske kommer ett gästinlägg när vi gjort något roligt.

Imorgon har Tonje en välkomstdag för de som bor på campus så jag får se vad jag hittar på medans. Sen på söndag tänkte vi hämta våra studentkort som också fungerar på busskort på campus, sen åka till Walmart för att köpa billiga måste ha-grejer. Jag köpte ju ny mobil i USA och visste inte att man måste ha bankdosa med tillhörande kort för att fixa nytt mobilt bankID så Tonje åkte till förrådet i Umeå och hämtade mitt. Det var verkligen guld värt så på söndag ska jag bjuda henne på middag nere på stan och fira in den nya terminen. Här kommer lite bilder.

Mamma berättade att världens bästa kusiner och moster också läser bloggen, Heeeej :D

Min första Kanadapeng, med Englands drottning..? Pengarna här känns lite plastigare och är dessutom genomskinliga.

CN Tower i Toronto, det står för "Canadian National" som är deras tågbolag.

Toronto, från bussen.

Skolans "University College"-byggnad. Denna ser man bl.a. när man googlar på universitetet.

Här inne i Alumni house bor Tonje, ca 5 min har hon till skolan.

Middag i köpcentrumet.

Här försöker vi hitta färggranna textilier till Tonjes fängelserum, tror vi lyckas ganska bra!